Vecka 18

Vi har fullt upp hela tiden med att ha roligt med mamma och pappa, men idag går jag in i vecka 18 (flyttades fram ett par dagar efter ultraljudet) så jag tänkte lägga upp info om vecka 18 ur Liberos gravidkalender:

Barnet:

Öronen är på plats

Musklerna i ansiktet har utvecklats tillräckligt för att barnet ska kunna göra massor med miner, så det kan se ut som om det kikar på dig. Det är inte medvetet. Än.

Barnet fortsätter att växa och utvecklas, men nu saktar tillväxttakten ned lite.

Barnets öron sticker nu ut från huvudet och har nått sitt slutgiltiga läge. Ögonen har flyttats fram i ansiktet. Ögonen har ögonbryn och tecken på ögonfransar. Näthinnorna reagerar på ljus, fast ögonlocken är fortfarande stängda.


Mamman:

Dags för ultraljud

Nu har du chansen att bekanta dig ännu mer med ditt barn. Runt vecka 18 till 20 erbjuds du en ultraljudsundersökning.
För många är det en fantastisk upplevelse att se sitt barn med egna ögon, kanske för första gången. För pappan eller partnern som inte är gravid är det här vanligtvis första gången han eller hon verkligen, verkligen kan förstå att det är ett barn på väg. Helt plötsligt blir allt så verkligt där i ultraljudsrummet. Verkligen verkligt.
Eftersom ultraljud är ett slags fosterdiagnostik är det naturligtvis helt frivilligt.


Kommentarer
Postat av: Michaela

<3

2010-07-31 @ 16:17:26
Postat av: Therese 23 år och Alicias mamma

Precis, jag får som sagt se hur testet visar sig om några veckor eller så :)

Åh vad mysigt att du har gått in i vecka 18. Tiden går jätte fort.

Hur känns det med magen och sparkar? Har du känt nån spark än?



Ha det gott och sköt om er!

Kram

2010-08-04 @ 22:45:15
URL: http://youremyangel.blogg.se/
Postat av: Anna

Tessan: Jag håller med om att tiden går jätte-fort, ibland känns det som att man inte hinner med redan nu. Men det är väl så med det första när man inte vet vad man ska vänta sig riktigt... Magen och sparkarna känns jätte-bra, börjar vänja mig lite mer med rörelserna. Ibörjan tyckte jag bara det va läskigt, men nu njuter jag av det! Kramar och lycka till!

2010-08-06 @ 23:16:33
URL: http://annakarlskrona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0