Barnuppfostran

Inatt har det inte blivit speciellt mycket sömn. Alva har ju som tidigare nämnt inte velat ta napp men ligger gärna och suttar på bröstet när hon sover (även när hon är vaken, utan att äta). Jag vill inte att mina bröst ska vara ett substitut för napp eller i värsta fall tummen, vilket det verkar luta åt med henne då hon gärna suger på knogen. Hon har inte riktigt hittat tummen än då hon i regel har knogen sluten.

Igårkväll beslutade jag mig för att det inte får vara så här längre, jag kan inte låta henne sova med bröstet för det kommer bli skit-jobbigt senare när jag slutar amma, min rygg klarar inte att ligga så, jag sover inge vidare samt om hon ligger och små-ammar hela natten medans jag sover så har jag ingen kontroll på när/om hon äter. Så jag lät henne inte somna vid bröstet utan när jag märkte att hon inte åt längre så tog jag bort det och tog fram nappen som jag efter en timmes jobb fick henne att ta och sen somnade hon med den. Den ramlade ut så fort hon somnat in så då la jag bort den men jag anser att jag lyckades! =) Detta upprepade jag i samband med varje amning.

Vi har köpt en ny typ av napp by the way, en mycket mindre. Designad av tandläkare för att inte förstöra tänderna och den har gått mycket bättre i perioder. Jag trodde aldrig att det skulle vara så mycket jobb just kring nappen, det trodde jag skulle gå hur lätt som helst...

Nu gäller det att hålla detta. Vem vet, hon kanske blir napp-barn ändå. *HOPPAS*

Kommentarer
Postat av: Kalle

Risken är ju att du får långa bröst också.

;)

2011-03-02 @ 09:33:52
Postat av: zandra

Envisast vinner :D

Minnah tar inte napp heller. Hon spottar ut den direkt men om jag håller i den så går det bra :D

2011-03-02 @ 21:55:00
URL: http://zandratuttanandersson.blogg.se/
Postat av: Johanna

Låter smart att vänja av med tutta hela natten. Kommer ihåg att jag fick gå upp kanske 10-12 gånger per natt och stoppa in nappen hos Nova när hon var så liten att hon inte kunde hitta den själv. Men så värt det att få sova lite själv och inte bara vara en del av barnet... för det är man ju ändå. :)



Lycka till! Det jobbigaste är att vara konsekvent och fortsätta även när man är sådär utmattningstrött...



(och Kalle, långa bröst (gärna snygga tomma taxöron) är liksom en del av att ha ammat! ;) )

2011-03-03 @ 08:32:00
URL: http://www.maersta.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0