Viljan att skydda sitt barn

Drömmen är såklart att ingen någonsin kommer göra ens barn illa, att barnet aldrig kommer bli mobbat eller ens retat. Att dom kommer få växa upp och vara lyckliga varje dag. Mycket kan vi skydda våra barn mot, men inte allt. Utomstående faktorer. Både barn och vuxna kan göra dom illa, på otänkbara sätt. Det är en rädsla jag lever med och jobbar med varje dag. Hur ska jag förbereda Alva på detta utan att planera en rädsla i henne? Jag vill ju inte skrämma henne utan vill att hon ska vara det trygga, lyckliga barn hon är som pratar med alla på bussen och som vi stöter på på en promenad.
 
Jag kom över denna på facebook, från rädda barnen och jag tycker den va fantastiskt bra formulerad.
 
"Lär små barn skillnaden mellan bra och dåliga hemligheter. Bra hemligheter är till exempel födelsedagspresenter eller julklappar – sådant man blir glad av. Bra hemligheter berättar man inte för någon annan. Dåliga hemligheter är saker som man blir ledsen av eller som gör att man får ont i magen. Dåliga hemligheter får man berätta – även om någon har sagt att man inte får det. Att prata om bra och dåliga hemligheter är ett sätt att få barn att berätta om otäcka saker som de har varit med om och som någon har sagt att de inte får berätta om."
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0