Det där med napp

Vi fick klartecken av BVC att börja nappträna Alva när hon var fyra dagar, då hade hon kommit över sin födelsevikt (hon gick bara ner ca 50 gram på BB och det är normalt att bebisarna går ner upp till 10% av sin vikt). Vi började lite smått utan framgång, hon var väl inte redo. Nu är hon fem och en halv vecka, och använder mina bröst som napp. Hon har även börjat suga på händerna, dock inte tummen... än. Jag vill inte att Alva ska börja suga på tummen, jag vill att hon ska ha napp. Tummen går ju inte att ta ifrån henne när det är dags att sluta.

Natten var skum. Hon hade varit vaken nästan hela dagen, sov kanske en timme totalt lite utspritt över dagen/kvällen. Svårt att somna hade hon också, så jag provade att amma henne liggandes så kanske hon skulle somna då under tiden. Det gjorde hon, men så fort jag tog bort bröstet så vaknade hon igen och grät. Så såg hela natten ut, så tillslut gav jag upp och lät bröstet ligga framme och sov inte så bekvämt men jag va så galet trött tillslut att jag bara gav upp...

Det positiva av nattens upplevelse är att hon har fått upp intresset lite för att suga och har bitvis tagit nappen och även somnat och sovit lite med den på morgonen. Man kan ju hoppas att det håller i sig så man får vila brösten lite... =)

Nu får jag väl massa hat-kommentarer av de perfekta pedagog-mammorna som aldrig gör fel, men det skiter jag i. Man behöver sova själv för att orka och jag skaffade inte barn för att hon ska ligga och skrika som min mamma sa när jag va liten.

När tog era barn napp och hade ni samma "problem"?

Kommentarer
Postat av: zandra

Minnah tar bara nappen när jag håller i den. Hon spottar bara ut den annars. Men det går bättre och bättre. Jag vill oxå att hon ska ha napp istället för hennes tumme. Det är ju lättare att sluta med napp än med tummen sen när hon blir äldre. Minnah är 7 veckor så snart kanske hon kan ta nappen som tröst.

2011-02-15 @ 14:19:31
URL: http://zandratuttanandersson.blogg.se/
Postat av: Malin

Arvid har gillat nappen från start så det har aldrig varit några bekymmer där. Däremot är han ingen "nappunge" som vill ha den hela tiden utan bara när han ska sova och ev när det är allmänt gnälligt, så det är skönt. Helt rätt att inte lyssna på vad alla andra säger, man måste göra som man vill och det är bara du som vet vad som är bäst för dig och ditt barn!! Vi har kört vårt eget race, och Arvid verkar ju bli ett välartat barn ändå :o) Kram!!

2011-02-15 @ 15:02:50
Postat av: Anna

Vi "kämpade" också för att styra in Tilda på napp, men hon vägrade. Hon sög på tummen några enstaka gånger under första året, men varken tumme eller napp blev det till slut (om man nu kan anse att det är "slut" när hon är 16 månader...)

Kort sagt: kämpa inte. Hon kommer att välja, och det är inte alls säkert att hon vill ha varken nappar eller tummar!

2011-02-15 @ 16:22:46
URL: http://tildan.tumblr.com
Postat av: Gittan

Gulliga Malin!!

2011-02-15 @ 16:25:45
Postat av: Johanna

Pedagogmammor gör också fel! Det är så lätt att säga en sak och ha det som ideal, men när det kommer till ens eget barn så gör man tvärtom ändå, för det är det enda som funkar.



Tips kan som sagt vara att prova en annan form på nappen om hon ändå vill ha napp ibland... Nova ratade dels den vanliga blobb-nappen och ville ha anatomisk istället, och dels latexnappar som smakar gummi, hon vill ha silikon. Våra favvosar har varit Esskas anatomisk silikonnapp. (finns extra små för bebisar upp till 6mån också).



Kram!

2011-02-16 @ 13:27:38
URL: http://www.maersta.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0